Sabtu, 23 Mei 2015

PERNIAGAAN ANTARABANGSA

PENGENALAN

Hari ini pada era dunia tanpa sempadan, perniagaan antarabangsa perlu diakui kepentingannya. Perdagangan antarabangsa bermula dari suku bangsa afrika utara yang mula berdagang buah kurma dan pakaian untuk mendapatkan rempah dan minyak zaitun dari timur tengah, ianya dikatakan telah wujud sejak tahun 2000 S.M. Pada zaman kini pula  perkembangan perniagaan antarabangsa disebabkan oleh beberapa faktor seperti perkembangan pasaran, pembelian sumber, tekanan persaingan, perubahan teknologi, perubahan sosial dan perubahan polisi dagangan kerajaan dan polisi pelaburan.

Perniagaan antarabangsa meningkat lebih separuh terakhir abad kedua puluh, sebahagiannya kerana liberalisasi perdagangan dan pelaburan, dan sebahagiannya kerana menjalankan perniagaan antarabangsa telah menjadi lebih mudah. Dari segi liberalisasi, perjanjian am mengenai tarif dan perdagangan (GATT) pusingan rundingan menyebabkan liberalisasi perdagangan, dan ini telah diteruskan dengan pembentukan pertubuhan perdagangan sedunia (WTO) pada tahun 1995. Pada masa yang sama, pergerakan modal, pergerakan modal di seluruh dunia telah diliberalisasikan oleh kebanyakan kerajaan-kerajaan, terutamanya dengan kedatangan pemindahan dana elektronik. Di samping itu, pengenalan unit baharu eropah monetari, euro kedalam edaran pada bulan januari 2002 telah memberi impak terhadap perniagaan antarabangsa dari segi ekonomi.

Perniagaan antarabangsa boleh ditakrifkan sebagai segala urus niaga yang dikendalikan diantara satu negara dengan negara lain atau dengan kata lain peniagaan antarabangsa adalah pelaksanaan aktiviti-aktiviti yang mengarahkan aliran produk dan perkhidmatan sesebuah syarikat kepada pengguna di lebih dari sebuah negara untuk mendapatkan keuntungan. Urus niaga antarabangsa ini dapat dilihat melalui pembelian bahan mentah dari satu negara yang kemudian ianya dihantar ke negara lain untuk diproses, mengeksport produk negara yang lain untuk dijual, dan membina sebuah kilang di negara asing untuk mendapatkan kos tenaga buruh yang lebih kompetitif. Pihak yang mengendalikan urus niaga perdagangan antarabangsa biasanya terdiri daripada individu-individu, syarikat-syarikat persendirian dan korporat mahupun agensi kerajaan.

Apakah perbezaan di antara pemasaran domestik dan pemasaran antarabangsa? perniagaan domestik melibatkan urus niaga di dalam negara sendiri manakala perniagaan antarabangsa pula melibatkan urusniaga yang merentasi sempadan. Perniagaan antarabangsa berlainan dengan perniagaan domestik dari segi kegunaan mata wang, sistem perundangan, budaya dan bahan mentah.  

Syarikat antarabangsa boleh memilih untuk melakukan perniagaan dalam pelbagai cara. Antara yang paling biasa termasuk eksport dan import, pelaburan asing secara langsung, pelesenan, francais, kontrak pengurusan, kontrak perkilangan dan projek '' turnkey ''. Bagi malaysia peniagaan yang biasa digunakan adalah seperti eksport dan import, pelaburan asing secara langsung, pelesenan dan francais.

Pelesenan ialah apabila sesebuah syarikat disesebuah negara mengeluarkan lesen untuk membenarkan penggunaan harta intelek seperti paten, cap dagangan, jenama dan sebagainya. Francais pula ialah apabila sesebuah syarikat memberi hak atau kebenaran istemewa kepada syarikat atau pengusaha lain untuk menggunakan jenama, logo dan teknik beroperasi untuk memasarkan sesuatu barangan atau perkhidmatan.

Projek turnkey adalah apabila sesebuah negara memberi kontrak kepada sebuah firma di negara lain untuk menyiapkan sesuatu projek. Kontrak pengurusan pula ialah apabila sesebuah syarikat mempunyai kemahiran bersetuju untuk mengendalikan operasi atau memberi khidmat pengurusan kepada syarikat negara lain dengan mengenakan bayaran tertentu.

 FAKTOR LUARAN YANG MEMPENGARUHI KEJAYAAN ANTARABANGSA

Setiap organisai yang memceburi perniagaan antarabangsa akan menghadapi pengaruh-pengaruh luar yang tentunya akan memberi kesan terhadap perniagaan antarabangsa ini kerana organisasi perniagaan dikelilingi oleh elemen-elemen persekitaran yang berinteraksi dan mempengaruhi pembuatan keputusan dan tingkah laku. Sebelum organisasi tersebut merancang strategi perniagaan, mereka perlu mengenal, menganalisi dan memahami keadaan persekitaran perniagaan terlebih dahulu.Terdapat empat pengaruh-pengaruh luar yang mempengaruhi perniagaan antarabangsa iaitu polisi politik dan undang-undang, faktor budaya, kuasa ekonomi dan pengaruh geografi

           a. Polisi Politik Dan Undang-Undang

Organisasi perniagaan yang ini melabur di sesebuah Negara asing harus prihatin dan peka kepada persekitaran politik dan undang-undang yang telah diamalkan oleh Negara tersebut, ini kerana sistem politik setiap Negara adalah berbeza. Perniagaan tidak dapat dipisahakan daripada kuasa politik. Ia mungkin menyulitkan aktiviti-aktiviti organisasi perniagaan atau memberi peluang kepada organisasi perniagaan. Misalnya, untuk melindungi dan mengembangkan industri kereta yang baru, kerajaan Malaysia sebagai pemegang kuasa politik mengenakan kadar cukai import yang tinggi terhadap kemasukan barangan seperti komponen dan alat ganti kereta dari negara luar. Tindakan kerajaan Malaysia ini akan memberi tekanan kepada pengimport barangan yang berkaitan. Pada masa yang sama, ia juga memberi kebaikan dan sokongan kepada peniaga tempatan.

Contoh lain yang dapat kita lihat adalah larangan kerajaan Malaysia terhadap syarikat-syarikat Malaysia supaya tidak menjalankan sebarang urusniaga dengan Negara Israel dan Negara-negara lain yang mempunyai konflik yang sama.

           b. Faktor Budaya

Dalam dunia perniagaan, penilaian terhadap persekitaran sosial dan budaya perlu di titik beratkan, ini kerana setiap Negara mempunyai sistem budaya yang unik dan berlainan. Syarikat yang ingin melabur perlulah memahami terlebih dahulu sistem budaya sesebuah Negara tersebut seperti corak kehidupan yang diamalkan, sikap, nilai sosial, kepercayaan dan sebagainya supaya ianya dapat membantu syarikat dalam membuat perancangan bagi penyaluran produk yang di boleh diterima oleh Negara tersebut.

Sebagai contoh, Negara Malaysia mempunyai lapisan masyarakat yang berbilang kaum seperti melayu, cina dan india, dimana setiap kaum ini yang mempunyai nilai-nilai etika mereka yang tersendiri dan berlainan. Organisasi perniagaan perlu menghormati perbezaan nilai-nilai etika di kalangan masyarakat tersebut. Sebagai contoh, keperluan dan permintaan terhadap makanan halal untuk pasaran umat Islam di Malaysia yang ingin dibawa masuk, haruslah mempunyai logo halal dari Negara asal yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia. Kesedaran tentang memahami perbezaan dan persamaan nilai-nilai etika yang diamalkan oleh sesebuah masyarakat dapat membantu organisasi perniagaan untuk maju dan mengembangkan perniagaannya dimasa hadapan.

c.      Kuasa Ekonomi

Dengan memahami sistem ekonomi sesebuah Negara, ia dapat menjelaskan berkenaan kewujudan fenomena. Sebagai contoh mengapa terdapat banyak Negara yang menukar barangan dan perkhidmatan di Antara satu sama lain? kenapa sesebuah Negara maju dapat meningkatkan produktiviti pengeluaran pertanian dibandingkan dengan Negara kecil yang masih menggunakan mesin-mesin pengeluaran yang kurang berkualiti dan murah?

Kefahaman yang mendalam mengenai kuasa ekonomi sesebuah Negara akan dapat menerangkan mengapa Negara tersebut terpaksa meminjam wang dari Bank Dunia untuk membina infastruktur seperti jalan raya bagi memudahkan sistem pengakutan Negara tersebut.

d.     Pengaruh Geografi

Pengaruh geografi sangat penting kepada usahawan yang ingin melabur ke luar Negara. Terdapat usahawan yang tidak mahu melabur dalam perniagaan antarabangsa disebabkan lokasi Negara asing yang jauh dan ini akan meningkatkan kos pengakutan.

Pengaruh geografi memberi petunjuk kepada usahawan untuk mengenal pasti mengapa sesebuah Negara mengalami hujan – ribut, kemarau, banjir, bencana alam dan lain-lain yang akan memberi kesan kepada perniagaan. Kebanyakan syarikat antarabangsa lebih gemar berniaga dengan Negara jiran bagi memudahkan mereka untuk mengawal pelabur mereka di Negara tersebut. 

SISTEM EKONOMI DAN FAKTOR KEJAYAAN DALAM PERNIAGAAN ANTARABANGSA DENGAN MALAYSIA : NEGARA CHINA

Sistem ekonomi merujuk kepada satu set institusi sosial yang berkaitan dengan pengeluaran, pengagihan dan penggunaan barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah masyarakat. Sistem ekonomi terdiri dari manusia dan institusi, termasuk hubungan mereka dengan sumber produktif seperti harta yang dimiliki. Sistem ekonomi cuba menyelesaikan masalah ekonomi melalui cara yang sistematik untuk pembahagian sumber yang terhad.
Contoh sistem ekonomi masa kini adalah:
  1. Sistem ekonomi kapitalis
  2. Sistem ekonomi sosialis
  3. Sistem ekonomi campuran
3.1.  Sistem Ekonomi Negara China
Negara China mengamalkan ekonomi campuran. Ekonomi campuran adalah sistem ekonomi yang menggabungkan lebih dari satu aspek sistem ekonomi. Ekonomi campuran mempunyai unsur kapitalisme dan sosialisme. Menurut (Yearm 2006: 24) pula, sistem ekonomi campuran adalah satu sistem di mana pihak swasta dan kerajaan bersama-sama membuat keputusan ekonomi untuk menyelesaikan masalah asas ekonomi.

Kelebihan menggunakan sistem ekonomi campuran adalah:
1.      Kegiataan ekonomi yang stabil
-     Kerajaan boleh campur tangan dalam kegiatan ekonomi melalui dasar fiskal dan kewangan

2.      Agihan pendapatan yang lebih setara
-     Individu dan firma dalam ekonomi mempunyai kebebasan untuk memiliki harta kekayaan dan faktor pengeluaran
-     Pelaksanaan sistem percukaian dan pemberian subsidi untuk mengecilkan jurang perbezaan antara golongan kaya dan golongan miskin.

China dan Malaysia sudah menjadi rakan akrab yang saling menyokong dan mempercayai seiring dengan kemajuan yang dicapai dalam hubungan dua hala, kepentingan bersama antara kedua-dua negara akan turut meningkat, dan ianya akan memberi manfaat kepada rakyat. Beberapa tahun kebelakangan ini, kerjasama antara Malaysia China meningkat dengan pesat. Sejak tahun 2008, Malaysia telah menjadi rakan dagang terbesar China di dalam ASEAN selama 3 tahun berturut-turut manakalan china pula menjadi rakan dagang tersebar Malaysia selama 2 tahun berturut-turut. pada tahun 2010, jumlah perdagangan dua hala antara kedua-dua negara ini mencecah 74.2 bilion dolar Amerika, yang mencatat rekod tertinggi dalam sejarah. 

Beberapa dokumen perjanjian, termasuk perjanjian bagi meningkatkan lagi dalam bidang ekonomi dan perdagangan, telah ditandatangani antara China Malaysia antaranya perjanjian kawasan perdagangan bebas China – ASEAN (CAFTA). Perjanjian ini adalah untuk meluaskan skop eksport masing-masing di samping memperatkan kerjasama dalam bidang pelaburan dua hala, kewangan, pendidikan, sains dan teknologi serta pembinaan prasarana.

Faktor Kejayaan Dalam Pelaburan Antarabangsa Dengan Malaysia

1.      Politik Dan Dasar Kerajaan

Salah satu faktor utama yang telah menarik pelabur-pelabur China melabur di Malaysia ialah keadaan politik di malaysia. Selain keadaan politik Malaysia yang stabil dan aman dasar-dasar kerajaan juga memainkan peranan penting bagi menarik pelaburan asing. Antara inisiatif pelaburan yang disediakan oleh kerajaan Malaysia ialah mengadakan skim galakan kepada pelabur asing. Ini merupakan daya tarikan yang penting bagi menggalakkan pelaburan asing. Pihak kerajaan memberikan taraf perintis untuk membolehkan syarikat-syarikat asing yang baru menikmati kemudahan pengecualian cukai, di samping melanjutkan tempoh pengecualian cukai untuk syarikat-syarikat asing yang sedia ada. dasar kerajaan seperti ini telah menarik minat pelabur china untuk membuka kawasan indusri di Gebeng, Kuantan yang dikenali sebagai  Malaysia-China Kuantan Industrial Park (MCKIP).

Selain itu juga, dalam usaha menambahkan modal asing, pihak kerajaan juga telah melonggarkan peraturan pelaburan dengan membenarkan rakyat asing memiliki ekuiti yang lebih besar sehingga 100% dalam sesuatu projek. Keistimewaan seperti dapat menarik minat para pelabur asing untuk melabur di Malaysia. Malaysia juga mengamalkan dasar pertukaran wang asing yang liberal di mana pelabur-pelabur asing dibenarkan membawa keluar segala keuntungan dan pulangan modal.

2.      Hubungan Bilateral

Hubungan bilateral antara kerajaan negara China dan negara Malaysia telah wujud sejak tahun 1974 iaitu dari zaman pemerintahan perdana menteri kedua malaysia, Tun abdul Razak dan kini hubungan kedua-dua negara masih diteruskan dan diperkukuhkan oleh anaknya pula iaitu Dato’ Seri Najib Bin Tun Abdul Razak. Hubungan bilateral diperkukuh melalui lawatan diplomatik Perdana Menteri ke negara china. Ini dapat dibuktikan dengan lawatan perdana menteri pada 31 mei 2014 untuk melengkapkan 40 tahun hubungan bilateral Malaysia China yang tejalin sejak tahun 1974.

Bagi menghargai hubungan bilateral yang telah terjalin sekian lama, kerajaan china telah bersetuju utnuk meminjamkan panda gergasi selama 10 tahun sebagai salah satu bentuk manifestasi keakraban dan kemesraan hubungan dua hala yang sebenarnya dan membawa erti yang lebih besar dan luas dalam konteks hubungan antarabangsa. Kejayaan hubungan bilateral ini telah memberi impak yang positif terhadap ekonomi negara dan menarik pelabur untuk melabur di negara malaysia.

3.      Ekonomi

Malaysia adalah sebuah negara membangun dimana ekonomi dahulunya bergantung kepada komoditi rendah dan pertanian dalam era 60-an, Kini Malaysia telah menjadi rangsangan ekonomi berpandukan eksport melalui industri-industri berteknologi tinggi, berasaskan pengetahuan dan berintensifkan modal. Malaysia mendapat jolokan sebagai "negara bertuah" kerana kaya dengan sumber-sumber galian dan tanah subur.

Pendekatan pengurusan pragmatik dan fleksibel Malaysia mendorong peningkatan daya saing ekonomi dan meningkatkan daya tahan ekonomi dalam menghadapi pelbagai cabaran. Ukuran dibuat untuk memperluaskan dan mempelbagaikan ekonomi bagi memastikan pertumbuhan yang mampan. Usaha yang berterusan dilakukan untuk meningkatkan sektor perkhidmatan, mempercepatkan penambahan nilai sektor perkilangan serta meningkatkan sektor pertanian dan berasaskan agro sebagai jentera pertumbuhan ketiga. Sumber-sumber baru pertumbuhan seperti bioteknologi, teknologi maklumat dan komunikasi, produk-produk halal dan kewangan Islam, terus diperkembangkan dan dimajukan. Sesungguhnya Malaysia membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan, berpandukan kepada modal insan, inovasi dan idea.

4.      Kemudahan Infrastruktur

kemudahan infrastruktur juga menjadi fakrot kejayaan pelaburan dengan Malaysia, Usaha berterusan Malaysia untuk membangunkan dan menaikan taraf infrastrukturnya telah menghasilkan salah satu daripada pembangunan infrastruktur yang paling sempurna di kalangan negara-negara pengindustrian baru Asia. Malaysia boleh berasa megah kerana mempunyai (missing word) satu daripada infrastruktur paling sempurna di antara negara pengindustrian baru

Satu Peristiwa bersejarah ialah penyiapan Lapangan terbang terbesar di Malaysia, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA),bandar pintar pertma Malaysia Cyberjaya, Koridor Raya Multimedia negara (MSC), KL Sentral, pusat pentadbiran baru kerajaan Putrajaya dan yang tebaru Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA 2),

SISTEM EKONOMI DAN FAKTOR KEJAYAAN DALAM PERNIAGAAN
ANTARABANGSA DENGAN MALAYSIA : AMERIKA SYARIKAT

Berlainan dengan sistem ekonomi negara china, sistem ekonomi yang diamalkan di amerika syarikat adalah sistem ekonomi kapitalis. Sistem kapitalis merupakan satu sistem ekonomi yang wujud sejak kurun ke-19. Di antara ciri-ciri terpenting sistem ini ialah ia mengamalkan dasar pasaran bebas dan pemilikan harta persendirian. Dalam sistem ini,  manusia bebas mentadbir dan menggunakan sumber-sumber yang ada tanpa banyak campur tangan daripada kerajaan. Kerajaan tidak mengawal sumber dan tidak juga menetapkan upah dan harga. Ini semua ditentukan oleh permintaan dan penawarnya.

Di bawah sistem ini , individu dan pihak lain termasuk syarikat boleh memiliki harta, menjual dan memindahkannya dengan bebas. Namun begitu, untuk menjamin bahawa sistem ini berjalan lancar dan tidak mempunyai sebarang unsur penindasan dan penipuan di antara pihak pembekal dan pengguna, kerajaan dalam keadaan-keadaan tertentu boleh memainkan peranan dalam pasaran. Biasanya penglibatan ini terhad kepada pengenalan serta pelaksanaan peraturan dan undang-undang bagi menjamin kegiatan ekonomi dapat berjalan dengan teratur.

4.1. Faktor Kejayaan Dalam Pelaburan Antarabangsa Dengan Malaysia

1.      Pasaran Modal

Salah satu faktor kejayaan Amerika Syarikat dalam pelaburan dengan Malaysia adalah pasaran modalnya. Peningkatan status pasaran modal Malaysia daripada “sekunder” kepada “baru muncul maju”, menarik minat pelabur dari Amerika Syarikat untuk melabur di malaysia dan ia telah berjaya menarik sehingga US$3 bilion dalam aliran masuk modal baru dan menaikkan kedudukan Malaysia dalam indeks antarabangsa.

Selain itu, Pelabur dari Amerika Syarikat boleh memanfaatkan Asean sepenuhnya, ini kerana Asean mempunyai lebih 600 juta rakyat, manakala pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar dijangka pada purata enam peratus setahun.

“Jika Asean merupakan negara tunggal, ia akan bernilai US$2 trilion, dan pada kedudukan ekonomi kesembilan terbesar dalam dunia dan ketiga terbesar di Asia’’ (Perdana Menteri Malaysia, Dato’ seri Najib Bin Tun Abdul Razak )

2.      Liberalisasi Perkhidmatan

Selain pasaran modal faktor kejayaan Amerika Syarikat dalam pelaburan dengan malaysia adalah kerana liberalisasi perkhidmatan. Perdana Menteri Malaysia, Dato’ seri Najib telah mengumumkan untuk terus meliberalisasikan perkhidmatan utama selain daripada meliberalisasikan 27 subsektor perkhidmatan. Beliau menjangka sektor perkhidmatan, tidak termasuk perkhidmatan kerajaan, akan berkembang lebih tujuh peratus setahun sehingga 2015, meningkatkan sumbanganya kepada Keluaran Dalam Negara Kasar kepada 61 peratus.

Perdana Menteri juga memaklumkan kepada pelabur Amerika Syarikat bahawa “kerajaan mengetahui yang terbaik” telah berlalu dan menjadi sebab kenapa beliau mengadakan Program Transformasi Kerajaan atau GTP. Sasarannya adalah untuk menjadikan penyampaian kerajaan bagi perkhidmatan awam lebih efektif dan menggerakkan Malaysia ke hadapan untuk menjadikannya maju, bersatu dan masyarakat saksama dengan standard kehidupan yang tinggi untuk semua,” kata beliau.

Selain itu, ekonomi juga melalui transformasi dengan 12 bidang utama yang telah dikenal pasti untuk memacu pertumbuhan ekonomi dan mengadakan 131 Projek Titik Permulaan (EPP) bagi memulakan pembangunan di seluruh sektor.

3.      Hubungan Bilateral

Selain Hubungan bilateral dengan negara China, Malaysia juga menjalankan hubungan bilateral dengan Amerika Syarikat. Hubungan Malaysia dengan Amerika Syarikat sering dilihat sebagai hubungan antara kuasa besar dengan negara kecil dari sebuah negara Islam. Semasa Perang Dingin antara Amerika Syarikat dengan negara Rusia dan China, Amerika dilihat sebagai pelindung kepada negara kecil seperti Malaysia. Hubungan antara kedua-dua negara ini diklasifi kasikan sebagai intim dan erat. Rakyat dan pemimpin antara kedua-dua negara saling kunjung-mengunjungi ini dapat dilihat melalui kunjungan presiden Amerika Syarikat Barrack Obama ke Malaysia baru-baru ini.

kehadiran Obama telah meningkatkan keyakinan pelabur, terutama di kalangan pemain industri Amerika syarikat bahawa Malaysia menawarkan persekitaran kondusif untuk perniagaan hasil daripada kestabilan politik.

4.      Malaysia sebagai destinasi Pelaburan Langsung Asing (FDI)

Pelabur Amerika Syarikat yakin terhadap Malaysia sebagai destinasi Pelaburan Langsung Asing (FDI), banyak syarikat multinasional Amerika membuka operasi masing-masing di Malaysia, di Greater Kuala Lumpur. Malaysia mencatat kemasukan US$10.16 bilion FDI pada 2012 dan mengekalkan kedudukannya sebagai penerima FDI ketiga terbesar di Asean, dalam Laporan Pelaburan Dunia 2013 oleh Persidangan Pembangunan dan Perdagangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNCTAD).

UNCTAD juga meletakkan Malaysia di tangga ke-11 antara 20 ekonomi dengan keuntungan tertinggi FDI. Pelabur dalam pasaran Malaysia turut memperoleh manfaat daripada dasar-dasar perlindungan pelabur yang kukuh, yang disahkan berdasarkan ranking Malaysia di tangga keempat dalam Indeks Perlindungan Pelabur - 'World Bank's Doing Business 2013'.

5.      KESIMPULAN

Seperti yang kita ketahui sistem ekonomi dunia terbahagi kepada beberapa kategori utama iaitu ekonomi pasaran, ekonomi arahan dan ekonomi campuran. Walau bagaimanapun, terdapat variasi tanpa had setiap jenis. Sistem ekonomi mesti menentukan apa untuk dihasilkan, bagaimana untuk menghasilkannya dan untuk siapa ianya dihasilkan. Dalam ekonomi pasaran sumber-sumber negara dimiliki atau dikawal oleh sektor swasta bukan sektor awam. faktor utama yang membuat ekonomi pasaran berjaya adalah kuasa pembeli. Pembeli berhak menentukan kuasa untuk membeli dan harga dalam sistem ekonomi ini ditentukan oleh permintaan dan penawaran.

Ekonomi arahan atau ekonomi perancangan berpusat pula adalah satu sistem dimana aktiviti ekonomi, harga keputusan ditentukan oleh kerajaan dimana kerajaan memiliki dan mengawal semua sumber negara. di bawah ekonomi ini, kerajaan menganggap diri mereka lebih layah untuk menentukan pengagihan sumber-sumber berbanding rakyat atau peniaga. Ekonomi campuran ialah pasaran sosialisme dimana negara mempunyai sumber yang sinifikan tetapi pengagihan sumber akan dikawal oleh mekanisma harga pasaran dan harga ditentukan oleh kuasa permintaan dan penawaran

Terdapat empat faktor luar yang mempengaruhi kejayaan perniagaan antarabangsa iaitu polisi politik dan undang-undang, faktor budaya, kuasa ekonomi dan pengaruh ekonomi.   

10 ulasan:

  1. Balasan
    1. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Mr dalton untuk memberikan saya pinjaman bernilai $43000. Saya telah ditipu dalam beberapa percubaan untuk mendapatkan pinjaman oleh firma pinjaman palsu yang berbeza sehingga saya bermaksud dalton. jika anda memerlukan pinjaman tulen segera hari ini mengelakkan daripada ditipu pinjaman berlian melalui emel: diamondloans24@yahoo.com

      Padam
  2. Terbaik entri ni.. sangat membantu untuk tugasan assignment saya. Good job and thanks!

    BalasPadam
  3. Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

    BalasPadam
  4. Jika bank Anda mengatakan tidak kepada Anda untuk pinjaman, ada tempat otentik di mana Anda bisa mendapatkan pinjaman asli. Saya ingin mendapatkan pinjaman institusi yang saya temukan online untuk semua saudara dan saudari Muslim yang mencari pinjaman cepat untuk dengan cepat menyelesaikan masalah yang diinginkan. Saya mendapat pinjaman Rp.700.000.000. dari ibu KARINA ROLAND LOAN COMPANY yang saya gunakan untuk merenovasi rumah sakit saya dan untuk melengkapi bisnis saya. Saya mendapat pinjaman dari mereka beberapa bulan yang lalu. Saya meminjam dari mereka karena ada banyak perusahaan pinjaman palsu online. Saya juga memperkenalkan saudara saya yang juga mendapat pinjaman sebesar Rp. 500.000.000 PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak penelitian tentang mereka dan menemukan mereka benar-benar asli. Mereka tidak seperti perusahaan pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka memberikan pinjaman sesuai dengan hukum dan peraturan Islam. Tidak Perlu Jaminan. Tidak ada biaya tersembunyi. Mereka meminjamkan proses yang cepat dan sederhana. Tetapi Anda harus bisa menyetujuinya. dan Anda juga harus membayar kembali pinjaman mereka pada waktunya. Saya ingin meminta semua Muslim sejati dan tidak ada muslim untuk menghubungi ibu baik karina di email atau whatsapp: +15857083478 (karinarolandloancompany@gmail.com) Anda dapat menghubungi saya untuk meminta nasihat juga melalui email (nurraysadiena@gmail.com)

    BalasPadam
  5. Helo semua !!!
    Salam untuk anda, dan rahmat dan rahmat Allah

    Data Peribadi Saya
    Nama: Erlina Tuty Sartika
    Alamat: Bandung
    Negara Indonesia
    Telefon: +62 81319467810
    WhatsApp: +62 81319467810
    Amaun Pinjaman: IDR 720,000,000
    Nombor Akaun: 1080424653
    Bank: Bank BCA
    E-mel: erlinatutysartika15@gmail.com
    Anda boleh menghubungi saya melalui kenalan saya

    Saya mengalu-alukan anda semua sehingga tahun 2020. Nama saya ERLINA TUTY SARTIKA, Saya berasal dari Bandung di Indonesia. Saya harap anda semua berhati-hati di internet. Saya akan menasihati anda untuk tidak memohon pinjaman di internet tanpa pengetahuan syarikat Pinjaman kerana tidak semuanya benar, kebanyakan dari mereka adalah penipuan, mereka akan meminta anda untuk menghantar wang untuk pendaftaran, pindahan, bayaran insurans dan anda masih tidak akan mendapat pinjaman anda, mereka semuanya pencuri. Saya telah menjadi mangsa oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeza di sini dan saya mengirim sejumlah besar wang kerana saya benar-benar ingin mendapatkan pinjaman ini dan saya dipercayai pada kali pertama, tetapi saya tidak dapat pinjaman daripada mereka. Anda harus sangat berhati-hati agar anda tidak tertipu seperti saya, jika anda benar-benar ingin mendaftar di internet, hanya ada satu kreditur kredit yang sangat saya percayai kerana setelah saya mencuba beberapa tempat dan saya ditipu, saya mengalami banyak kesakitan kerana saya mempunyai banyak hutang yang perlu dibayar, jadi rakan saya di pejabat membantu saya mencari syarikat pinjaman yang sebenar dan sah dan kami menjumpai syarikat pinjaman baru REBECCA ALMA LOAN COMPANY, dan kami membuat dokumentasi yang diperlukan dengan syarikat itu, jadi rakan saya menolong saya untuk mengikuti semua peraturan dan undang-undang sahaja untuk memastikan semuanya itu nyata dan bagi Tuhan untuk kemuliaan, saya mendapat pinjaman dari syarikat sekitar 720 juta Rupiah. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, anda mesti menghubungi ibu REBECCA ALMA dan mengikut peraturan dan syarat atau terma dan syarat dan saya menjamin bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau masalah. dapatkan pinjaman saya dengan kadar faedah hanya 2%. Anda boleh menghubungi ibu yang baik melalui alamat e-mel ini: rebaccaalmaloancompany@gmail.com. Anda juga boleh WhatsApp ibu Rebecca Alma di nombor ini: +1405259662

    Maklumat Perhubungan Ibu yang Baik. Sila hubungi dia bahawa dia sah.
    Nama: Rebacca Alma
    Telefon: +14052595662
    WhatsApp: +14052595662
    https://Instagram.com/rebaccaalma
    e_mail: rebaccaalmaloancompany@gmail.com
    Laman web: https: //rebaccaalmaloancompany.blogspot.com

    Selamat sejahtera, dan rahmat dan rahmat Allah

    Semoga Allah sentiasa bersama anda semua. Doakan yang terbaik untuk anda semua

    BalasPadam
  6. Halo pemirsa di seluruh dunia, Ada kabar baik untuk Anda semua hari ini dapatkan kartu ATM Kosong Anda yang berfungsi di semua mesin ATM di seluruh dunia. Kami memiliki program khusus kartu ATM yang dapat digunakan untuk meretas mesin ATM, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau geser, di toko dan POS. Kami memberikan kartu ini kepada semua klien yang tertarik di seluruh dunia, Kami memberikan Kartu ATM Kosong. Apakah Anda ingin menjalani kehidupan yang baik yang dianggap ilegal, cara termudah untuk menjadi jutawan. itu juga memiliki teknik yang membuat CCTV tidak mungkin mendeteksi Anda dan Anda hanya dapat menarik sejumlah $ 5.000 Dolar dalam sehari di Mesin ATM juga tersedia saat pengiriman tunai. Kami memberikan hingga $ 10.000,00 hingga $ 1.000.000,00 Dolar Dengan layanan peretasan jaringan kami. Kami dapat Memulihkan semua uang Anda yang hilang ke Bitcoin dan mata uang Crypto lainnya, penipuan hipotek / realestate, dan ICO palsu dalam waktu 48 jam atau kurang. (Thomas Freddie Hackers) bekerja sama sebagai tim untuk melacak & memulihkan dana kembali dari PENCIPTA internet yang paling sulit. CATATAN!! Kami telah menerima laporan memilukan yang tak terhitung jumlahnya dari penipu terkenal dan kami berhasil memulihkannya kembali melalui kontak thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Hubungi kami di ((Pemulihan Biner. Kelas Universitas. Menyeka Catatan Kriminal, Peretasan FB & IG, Telegram, Muatan & Peretasan Telepon)) membatasi kami dengan pekerjaan Anda & izinkan kami memberi Anda hasil positif dengan keterampilan peretasan kami. Kami bersertifikat dan privasi Anda 100% aman bersama kami. Jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda, Jika Anda membutuhkan layanan peretasan cyber lainnya, kami siap membantu Anda kapan saja, kapan saja, jadi hubungi kami melalui Alamat Email kami: thomasunlimitedhackers@gmail.com

    Salam
    THOMAS FREDDIE HACKER TANPA BATAS
    Kirim email ke thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Telepon / SMS: +1 (985)465-8370
    Motto: Kami menawarkan layanan tercepat dan terpercaya

    BalasPadam
  7. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    BalasPadam
  8. Adakah anda mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan atau projek keinginan hati anda? @ SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN, kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu yang memerlukan pinjaman seperti "pinjaman peribadi, pinjaman pelaburan, pinjaman pinjaman perumahan dan syarikat pinjaman di seluruh dunia, kadar faedah kami adalah 2% setahun. Kami juga memberikan nasihat kewangan dan bantuan kepada pelanggan dan pemohon kami. Sekiranya anda mempunyai projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayai dengan segera, kami boleh membincangkannya, menandatangani kontrak dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN hari ini untuk sebarang mata wang yang anda mahukan.

    Kategori Perniagaan

    Perniagaan Merchandising.
    Perniagaan pembuatan
    Perniagaan Hibrid.
    Pemilikan tunggal
    Perkongsian.
    Syarikat.
    Syarikat liabiliti terhad.
    pinjaman peribadi.
    pinjaman pelaburan.
    Pinjaman Hutang.
    Pinjaman Rumah.
    Pinjaman gadai janji
    Pinjaman automatik.
    Pinjaman pelajar.
    Pinjaman gaji.
    Pinjaman Islam.
    Pinjaman pertanian.
    Pinjaman gereja.

    SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN
    E-mel: asmarahasanloancompany@gmail.com WhatsApp +1 (802) 695-0723. Instagram: asmarahasanloancompan

    BalasPadam
  9. The best online slots - Lucky Club
    Free and open slots are a popular way to play luckyclub video slots and enjoy casino games like blackjack and roulette. Find out more about the top online slots in

    BalasPadam