Selasa, 4 Februari 2020

HAZARD MANAGEMENT
                                                                               


PENGENALAN



Gambar Rajah 1: Anggota bomba dan penyelamat mencari dua buruh binaan warga Bangladesh yang dipercayai tertimbus akibat runtuhan lantai konkrit di tapak pembinaan LRT di Putra Height, Subang Jaya.

Tajuk                     :     Maut Akibat Runtuhan Lantai Konkrit
Tempat             :   Terminal Transit Aliran Ringan (LRT), Kuala Sungai Baru, Putra Height,      Subang Jaya, Selangor.
Tarikh                   :      24 Disember 2014
Sumber Artikel     :     Berita Harian & Utusan Malaysia

§  Ringkasan kemalangan:
Kejadian kira-kira pukul 4.15 petang itu, terdapat enam pekerja sedang meletakkan simen di pelantar tingkat satu binaan bangunan tersebut manakala dua lagi pekerja berada di bawah. Bagaimanapun tapak konkrit tersebut tiba-tiba runtuh mengakibatkan kesemua mangsa jatuh lalu menghempap dua pekerja di bawah. Dua pekerja mati ditempat kejadian dan enam lagi mengalami kecederaan.

§  Faktor-faktor penyebab:
Pelantar tingkat satu yang dibina tidak mampu menampung beban simen yang diletakan.

§  Hasil pemerhatian:
Tiada pemantauan dari pegawai yang bertugas ketika itu dan pekerja yang diambil adalah pekerja yang tiada pengalaman dan kemahiran dalam sektor perbinaan.
 
§   Klasifikasi kemalangan:
Tertimbus di bawah runtuhan lantai simen konkrit

Kemalangan merupakan kejadian yang tidak diingini berlaku yang boleh mengakibatkan kecederaan, kesakitan, kematian atau kerosakan kepada harta benda. Manakala kemalangan ditempat kerja meliputi kemalangan yang berpunca dan terbit daripada pekerjaan yang dilakukan, kemalangan yang melibatkan pengendalian mesin atau peralatan dan kemalangan ditempat kerja yang berpunca dari pekerjaan. Kemalangan tempat kerja juga berpunca daripada perjalanan ulang-alik dari tempat kerja setiap hari, dari tempat kerja ke tempat makan sewaktu rehat yang dibenarkan dan kemalangan yang berkaitan dengan pekerjaan.

Dalam era ini, keselamatan dan kesihatan pekerja bukan lagi dianggap sebagai elemen yang berasingan kerana ia berkait rapat antara satu sama lain. Tempat kerja yang kurang selamat meningkatkan lagi risiko kemalangan serta kecederaan yang pastinya akan menjejaskan kesihatan. Dalam masa yang sama, pekerja yang kurang sihat adalah lebih berisiko untuk mengalami kemalangan. Kewujudan Akta Keselamatan Dan Kesihatan pekerja (OSHA) pada tahun 1994 jelas menunjukkan perkaitan dan kepentingan kedua-kedua elemen ini. Matlamat utama akta tersebut ialah untuk menghasilkan budaya kerja yang selamat dan sihat di kalangan semua pekerja dan majikan di Malaysia.



Gambar Rajah2: Statistik Kemalangan Pekerjaan Mengikut Sektor Sehingga April 2015

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Kesihatan Dan Keselamatan Pekerjaan (DOSH) bagi suku pertama 2015 yang berakhir pada bulan April menunjukan sektor pengilangan, sektor pertanian, perhutanan dan perikanan dan sektor pembinaan dikenal pasti penyumbang utama kes kemalangan di tempat kerja. Sebanyak 1,245 kes kemalangan tempat kerja dilapor dan bilangan itu dijangka meningkat. Daripada jumlah itu, sebanyak 52 kes melibatkan kemalangan maut
Majikan seharusnya sentiasa peka dengan aspek keselamatan pekerja dan menyediakan pelbagai peralatan keselamatan dan alat pelindung diri untuk pekerja masing-masing. Kerjasama majikan dan pekerja penting dalam menangani kes kemalangan yang berlaku di tempat kerja untuk mengurangkan jumlah kematian.

2.    TEORI PENYEBAB KEMALANGAN YANG RELEVAN
Apabila berlaku kemalangan di tempat kerja, majikan cenderung untuk mendakwa bahawa ia adalah berpunca dari kecuaian pekerja. Tetapi kecuaian pekerja bukanlah satu-satunya punca kemalangan di tempat kerja. Kemalangan bukan sahaja menyebabkan kerosakan kepada harta benda, tetapi ianya juga boleh menyebabkan kecederaan serius dan juga kematian. Oleh itu, untuk mengelakkan kemalangan, kita perlu mengenal pasti punca-puncanya.

Tahun lalu, beberapa teori penyebab berlakunya kemalangan telah ditubuhkan untuk menjelaskan mengapa kemalangan berlaku antaranya teori domino, teori faktor manusia, teori kemalangan dan kejadian, teori epidemiologi, teori sistem, teori tingkah laku dan teori bird’s triangle. Model berdasarkan teori-teori ini kemudiannya digunakan untuk meramal dan mencegah kemalangan daripada berlaku.

a.      Teori Domino

Gambar Rajah 3: Teori Domino

Teori ini di perkenalkan oleh Herbert W. Heinrich setelah beliau mengkaji sejumlah 75,000 laporan kemalangan industri dan beliau membuat kesimpulan hasil daripada kajian tersebut mendapati bahawa:
a.       88% punca kemalangan industri adalah disebabkan oleh tindakan tidak selamat yang dilakukan oleh pekerja
b.      10% punca kemalangan industri disebabkan oleh keadaan yang tidak selamat
c.       2% punca kemalangan industri disebabkan oleh punca-punca yang tidak dapat dielakkan.

Hasil daripada kajian itu juga, Herbert W. Heinrich mengariskan sepuluh rumusan yang kemudiannya dipanggil Axioms of Industrial Safety yang menjadi asas kepada Teori Domino. Heinrich beranggapan bahawa mereka yang berkuasa dan pembuat keputusan mengenai pengurusan kesihatan dan keselamatan perlu mengetahui tentang sepuluh kenyataan berkaitan kemalangan industri yang dikenali sebagai axsiom seperti yang berikut:
a.       Kecederaan disebabkan oleh satu rangkaian faktor yang lengkap dimana kemalangan itu sendiri merupakan salah satu daripada faktor di dalam rangkaian itu.
b.      Sesuatu kemalangan yang terjadi hanya disebabkan oleh tindakan tidak selamat oleh seseorang atau keadaan fizikal dan mekanikal yang merbahaya.
c.       Kebanyakan kemalangan adalah berpunca dari perlakuan manusia yang tidak selamat.
d.      Perlakuan tidak selamat atau keadaan yang tidak selamat tidaklah semestinya menyebabkan kemalangan atau kecerderaan.
e.       Sebab seseorang itu melakukan tindakan tidak selamat tidaklah boleh menjadi petunjuk atau pengajaran dalam memilih perlakuan yang betul
f.       Keseriusan sesuatu kemalangan tidak boleh dirancang atau tidak boleh dijangka   tetapi kemalangan itu pastinya dapat dielakkan.
g.      Satu teknik pencegahan kemalangan yang terbaik adalah sebanding dengan teknik kualiti dan produktiviti yang terbaik.
h.      Pihak pengurusan hendaklah bertanggungjawab terhadap keselamatan,          memandangkan kedudukannya sebagai majikan yang menentukan keputusan
i.        Penyelia merupakan orang penting dalam mencegah kemalangan industri. Selain daripada kos-kos langsung kemalangan seperti pampasan, kos hospital, dan ubat, terdapat juga kos-kos lain yang tidak nyata atau tidak secara langsung.

Menurut Heinrich, aksiom ini meliputi pengetahuan asas yang mesti difahami oleh pembuat keputusan mengenai pencegahan kemalangan. Program-program pencegahan yang mengambil kira semua aksiom itu adalah lebih efektif berbanding dengan program yang hanya mengambil sebahagian sahaja.  Berasaskan kepada aksiom inilah Heinrich telah membina teori penyebab kemalangan yang kemudiannya di kenali sebagai Teori Domino (Mohamad Khan 2005).  Oleh itu, pengunaan audit keselamatan dan kesihatan jelas telah digunakan oleh Heinrich dalam mengenal pasti punca setiap kemalangan berkenaan berlaku.

b.      Teori Kemalangan Petersen (Teori Kemalangan Dan Kejadian)


Gambar Rajah 4: Teori Kemalangan Petersen (Teori Kemalangan Dan Kejadian)

Teori Kemalangan Petersen merupakan salah satu teori yang boleh mewakili pendekatan kemalangan industri bagi pendekatan agensi. Pendekatan agensi merujuk kepada kelemahan dalam pengurusan sesebuah organisasi sehingga menyebabkan kemalangan berlaku di tempat kerja. Petersen (2003) mengusulkan tiga elemen dalam teorinya iaitu elemen perangkap ergonomik, keputusan yang mendorong kesilapan dan kegagalan sistem.

Faktor kegagalan sistem merupakan penyumbang utama kepada teori Petersen. Sistem tersebut merujuk kepada sistem pengurusan yang dilaksanakan dalam aspek keselamatan di sesebuah tempat kerja atau organisasi. Sistem semestinya melibatkan pihak pengurusan di mana menjadi tanggungjawab mereka untuk memastikan segala peraturan yang dilaksanakan bersesuaian dan dipatuhi pekerja. Kegagalan sistem biasanya disebabkan oleh beberapa tindakan atau pendekatan yang tidak memenuhi syarat-syarat keselamatan dan kesihatan pekerjaan seperti berikut:
a.       Pihak pengurusan tidak melaksanakan polisi keselamatan yang komprehensif.
b.      Tanggungjawab dan kuasa yang berkaitan dengan keselamatan tidak ditakrifkan dengan jelas.
c.       Prosedur keselamatan seperti pengukuran, pemeriksaan, pembetulan dan penyiasatan diabaikan atau diberi perhatian yang mencukupi.
d.      Pekerja tidak menerima orientasi yang betul.
e.       Pekerja tidak diberi latihan keselamatan yang mencukupi.

Petersen mengemukakan bahawa faktor organisasi adalah penyumbang kepada kemalangan industri. Hal ini merangkumi aspek polisi dan prosedur keselamatan yang longgar, tiada latihan pekerja, pemeriksaan mutu dan tidak menggunakan piawaian dalam pengendalian mesin di kilang. Faktor-faktor tersebut akan mendatangkan kemalangan dan seterusnya kecederaan kepada pekerja. Petersen telah menerangkan dengan jelas bahawa faktor organisasi mempengaruhi kelakuan tidak selamat pekerja. Kesedaran dan tindakan perlu sentiasa dititik beratkan oleh jawatankuasa keselamatan dan kesihatan pekerjaan di organisasi.

3.    FAKTOR-FAKTOR KEMALANGAN

Pengamalan budaya kerja yang selamat dan sihat memerlukan kerjasama dan komitmen semua pihak dalam organisasi.  Golongan pekerja sering menyalahkan pihak pengurusan kerana tidak menyediakan peralatan yang selamat manakala pihak pengurusan menyalahkan pekerja tidak mengikut prosedur yang ditetapkan. Jika keadaan ini berterusan dan berlaku kemalangan ia akan merugikan kedua-dua belah pihak.  Kecenderungan utama berlaku kemalangan di tempat kerja boleh dibahagikan kepada beberapa faktor utama iaitu punca asas dan punca langsung.  Punca asas kemalangan boleh dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu:

a.       Faktor Persekitaran
Faktor persekitaran termasuklah masalah dalam penempatan barang dan peralatan yang berkemungkinan menghalang pergerakan manusia disekitar tempat kerja, ianya mungkin boleh mendatangkan kemalangan. Lampu yang tidak mencukupi dan kualiti pengudaraan yang tidak baik boleh menyebabkan kemerosotan pada daya penglihatan dan masalah penafasan dalam jangka masa panjang.

Penggunaan bahan-bahan yang berbahaya tanpa menggunakan pelindungan yang mencukupi dan pengendalian yang betul, sama ada ianya digunakan sebagai bahan mentah atau produk perantaraan bukan sahaja membahayakan pekerja tetapi ianya boleh menyebabkan pencemaran kepada kawasan sekitar.

b.      Faktor Peralatan
Dalam sektor pembuatan masa kini, penggunaan peralatan canggih seperti penggunaan robot dan mesin automatik yang digunakan untuk menghasilkan barangan. Penggunaan peralatan canggih dari segi kos adalah lebih efektif dan cekap namum tidak dinafikan ianya juga mungkin menjadi punca kepada kemalangan ditempat kerja, ini kerana ianya masih memerlukan tenaga manusia untuk mengendalikan operasi dengan betul.

Penggunaan mesin usang dan penggunaan mesin secara berterusan juga boleh membawa kepada kerosakan yang disebabkan penggunaaan berlebihan yang akan mengakibatkan kemalangan.

c.       Faktor manusia
Setiap sistem kerja melibatkan tiga unsur iaitu manusia, mesin dan alam sekitar. Manusia adalah elemen yang paling penting, kerana tanpanya kerja didapat dapat diselesaikan. Oleh demikian, adalah tidak menghairankan, bahawa punca kemalangan adalah faktor manusia. Faktor manusia seperti kecuaian pekerja, latihan dan maklumat kerja yang tidak mencukupi, umur dan kesihatan pekerja dan kegagalan mengikut peraturan yang ditetapkan menjadi punca kemalangan ditempat kerja.

Kemalangan sering berlaku apabila seseorang pekerja itu cuai semasa menjalankan tugas, seperti tidak menggunakan kasut dan topi keselamatan semasa berada ditapak pembinaan. Kegagalan majikan untuk menyediakan latihan dan meklumat bagaimana kerja itu hendak dilaksanakan boleh menyebabkan kemalangan maut. Sebagai contoh, pekerja yang tidak terlatih dalam pendawaian elektrik boleh menyebabkan renjatan elektrik kepada diri atau rakan sekerja semasa proses pendawaian.

Apabila seseorang pekerja yang diambil bekerja, ada beberapa faktor yang perlu diambil kira antaranya faktor umur dan kesihatan. Kegagalan majikan untuk mengesan penyakit yang sedia ada pada pekerjanya boleh menyumbang kepada kemalangan. Sebagai contoh, jika seorang pekerja menghidapi masalah jangtung dan terus bekerja dalam persekitaran yang berat dan sesuai, maka dia lebih terdedah kepada serangan jantung berbanding orang yang sihat.

4.    PENGESYORAN YANG REALISTIK UNTUK MENGURANGKAN KEMALANGAN DI TEMPAT KERJA

Setiap organisasi memainkan peranan yang sangat penting dalam aktiviti pembangunan dan kemajuan negara. Tenaga kerja yang profesional dan mahir diperlukan untuk memastikan setiap organisasi terus memacu kehadapan, membangun dan berkembang pesat. Oleh itu, terdapat beberapa keperluan yang mana pekerja dan majikan perlu bekerjasama bagi memastikan tenaga kerja diberi pendedahan yang secukupnya mengenai program keselamatan dan kesihatan pekerjaan.

Penyakit atau kemalangan di tempat kerja yang disebabkan oleh persekitaran tempat kerja yang berbahaya bukan sahaja akan memberi impak kepada pekerja bahkan kepada keluarganya. Majikan akan turut terjejas kerana ia melibatkan kos secara langsung dan tidak langsung bagi perubatan, kerja yang tertangguh, kos pengurusan yang tidak diperlukan dan lain-lain, yang mana akan meningkatkan jumlah kos keseluruhan projek pembinaan.

Terdapat beberapa syor atau cadangan yang realistik untuk mengurangkan kemalangan di tempat kerja antaranya:

a.      Setiap organisasi perlu memastikan bahawa sistem pengurusan keselamatan dilaksanakan di tempat kerja dan diberi pengawasan serta pemantauan yang berterusan

Majikan perlu memastikan setiap pekerja wajib menghadiri kursus induksi keselamatan bagi memastikan mereka patuh kepada akta dan peraturan keselamatan dan kesihatan pekerjaan dan lain-lain. Pencegahan kemalangan di tempat kerja akan menjadi efektif sekiranya majikan dan pekerja sedar akan kepentingan mempunyai budaya dan tempat kerja yang selamat dan sihat. Setiap majikan dan pekerja perlu meningkatkan usaha bagi membendung kemalangan di tempat kerja. Hal ini tidak boleh dilaksanakan dalam tempoh singkat.

Penglibatan setiap orang adalah penting bagi memastikan budaya keselamatan yang menyeluruh organisasi dapat dicapai. Jika kemalangan yang berlaku itu disebabkan oleh masalah mekanikal atau kejadian semula jadi, ia tidak dapat dibantu tetapi sekurang-kurangnya ianya boleh mengurangkan bilangan kemalangan yang disebabkan oleh kecuaian, ketidakcekapan dan kelalaian.

b.       Menjalankan audit keselamatan dan pemantauan serta pengawalan yang berterusan

Audit keselamatan dan kesihatan merupakan satu proses yang tersusun bagi mengumpul maklumat berkenaan dengan keberkesanan, keefisyenan dan juga kebolehpercayaan sesuatu sistem pengurusan keselamatan dan kesihatan dan seterusnya merangka pelan untuk memperbaiki kelemahan (Health and Safety Executive, 2000). Menurut Wallace (1995) pula audit dilihat sebagai pengesahan secara langsung sesuatu aktiviti dengan menggunakan pendekatan sistematik untuk mengenalpasti kekuatan dan kelemahan dengan cara membandingkan apa yang ada dan yang dilakukan dengan standard, amalan dan undang-undang.

Pelbagai nama diberikan kepada aktiviti ini antaranya pemeriksaan keselamatan, analisa dan penyelidikan keselamatan, lawatan mengejut dan sebagainya (Kamal Halili, 2001). Walau apapun, yang pentingnya audit keselamatan difahami sebagai satu proses memantau aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dan menilai ke atas sebarang aktiviti yang dirancang dan dilaksanakan di tempat kerja secara berkala.

Audit keselamatan dilaksanakan adalah bertujuan untuk menilai tahap keberkesanan sistem keselamatan yang dibuat dalam sesebuah organisasi, di samping mencari kekuatan dan kelemahan organisasi bagi mengenalpasti langkah-langkah pembaikan yang boleh diambil. Perlaksanaan yang sempurna dan berterusan menunjukkan komitmen dan iltizam yang tinggi daripada pihak pengurusan secara tidak langsung memotivasikan pekerja betapa pentingnya menitikberatkan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja

c.       Mempertingkatkan kekemasan (housekeeping) di tempat kerja

Mempertingkatkan kekemasan (housekeeping) di tempat kerja dapat mengurangkan hazard fizikal di kawasan tempat kerja. Hazard di organisasi boleh dikategorikan kepada empat kategori iaitu fizikal, kimia, biologi dan ergonomik. Hazard fizikal terdiri daripada hazard yang berkaitan dengan kejutan elektrik, peralatan atau mesin, pencahayaan dan juga suhu di tempat kerja. Hazard Biologi pula menjurus kepada keadaan sistem pendingin udara didalam organisasi yang mana akan mempengaruhi emosi dan kesihatan pekerja. Debu, gas, wasap dan juga rokok pula dikategorikan sebagai hazard kimia. Hazard yang berkaitan tekanan mental, fizikal di kategorikan sebagai hazard ergonomik.

Antara kemalangan yang berlaku di sebabkan hazard yang ada di organisasi ialah, tergelincir atau tersangkut pada halangan wayar dan permaidani rosak di lantai pejabat. Kejutan elektrik juga di kategorikan kemalangan yang berlaku disebabkan kecuaian yang mana wayar atau peralatan elektrik tidak diselenggara dengan baik dan seterusnya menyebabkan wujudnya hazard fizikal. "Sick Building syndrome" merupakan suatu sindrom penyakit yang mana pekerja akan berkeadaan tidak sihat apabila datang ke pejabat. Ini disebakan suasana dan keadaan di pejabat yang sesak, tiada pengudaraan yang baik dan juga pencahayaan yang tidak sesuai. Penyelenggaraan alat elektrikal dan alat penghawa dingin secara berkala juga dapat mengurangkan risiko hazard fizikal dan biologi di tempat kerja.

Dengan memberi penekanan kepada kekemasan (housekeeping) di tempat kerja boleh menjadi faktor yang menambahkan keceriaan dan mengurangkan hazard fizikal di kawasan tempat kerja dan akan mewujudkan suasana kerja yang kondusif dan selesa.

d.      Memberi penekankan terhadap program  pendidikan  serta  latihan,  kaunseling  dan  corak  aturan  kerja  yang  bersesuaian  dengan  prinsip keselamatan  kerja.

Menurut Mohd Yusof (2000) dalam kajiannya menyatakan bahawa penyeliaan yang efektif akan dapat  mengurangkan  kemalangan,  kerana  penyelia  mengetahui  tahap  perlaksanaan  kerja,  sama  ada kerja  mengikut  maklumat,  arahan  kerja  selamat  dan  latihan  yang  telah  diberi.  Sekiranya  arahan  kerja selamat  kurang  berkesan,  ia  dapat  dikemas kini dan  dipertingkatkan,  sekiranya  arahan  kerja  selamat tidak  dipatuhi,  tindakan  boleh  diambil  terhadap  pekerja  kerana  mendedahkan  diri  mereka  kepada bahaya.

Kegagalan  majikan  merupakan  antara  penyumbang  kepada  berlakunya  kemalangan  di  tempat kerja. Di dalam satu kajian yang dijalankan di kalangan pekerja-pekerja industri di sekitar Lembah Klang dan  Pulau  Pinang,  Mohd  Yusof  (2000)  cuba  meninjau  tahap  kesedaran  di  tempat  kerja  masing-masing. Hasil  kajian,  berdasarkan  maklum  balas  100  orang  responden  mendapati  bahawa  85%  menyatakan bahawa   kekurangan   dan   kegagalan   pihak   pengurusan   telah   menyebabkan   banyaknya   berlaku kemalangan yang tidak diingini.

Petikan   dari   "Indah   Water   Konsortium - Health   and   Safety   Management  Component" menyatakan  bahawa  program  latihan  yang  dianggap  berjaya  mesti  mempunyai  elemen-elemen  yang berikut:
a.       Tiada siapa kakitangan boleh memulakan kerja sehinggalah ia diberi latihan untuk menjalankan kerja tersebut.
b.      Latihan  adalah  wajib  untuk  semua  peringkat  kakitangan dari  pengurus  sehingga ke  pekerja bawahan.
c.       Latihan mestilah merangkumi pengenalan hazard penilaian risiko serta langkah pencegahan dalam setiap aktiviti pekerjaan yang bakal dilaksanakan.
d.      Latihan perlu diselia supaya program mencapai objektif yang ditetapkan.
e.       Peserta  latihan  perlu  dinilai  untuk  mengetahui  tahap  pemahaman  dan  tahap  penerimaan  latihan yang diberi.
f.       Menyimpan rekod latihan setiap kakitangan bagi rujukan masa hadapan

5.    KESIMPULAN

Kemalangan merupakan kejadian yang tidak diingini berlaku yang boleh mengakibatkan kecederaan, kesakitan, kematian atau kerosakan kepada harta benda. Manakala kemalangan ditempat kerja meliputi kemalangan yang berpunca dan terbit daripada pekerjaan yang dilakukan, kemalangan yang melibatkan pengendalian mesin atau peralatan dan kemalangan ditempat kerja yang berpunca dari pekerjaan. Kemalangan tempat kerja juga berpunca daripada perjalanan ulang-alik dari tempat kerja setiap hari, dari tempat kerja ke tempat makan sewaktu rehat yang dibenarkan dan kemalangan yang berkaitan dengan pekerjaan.

Teori penyebab berlakunya kemalangan telah ditubuhkan untuk menjelaskan mengapa kemalangan berlaku antaranya teori domino, teori faktor manusia, teori kemalangan dan kejadian, teori epidemiologi, teori sistem, teori tingkah laku dan teori bird’s triangle. Model berdasarkan teori-teori telah digunakan untuk meramal dan mencegah kemalangan daripada berlaku.

Punca kemalangan ditempat kerja boleh dibahagikan kepada tiga faktor iaitu faktor persekitaran, faktor peralatan dan faktor manusia. Majikan perlu mengambil berkaitan dengan aspek keselamatan pekerja dan perlu menyediakan pelbagai peralatan keselamatan dan alat pelindung diri untuk pekerja masing-masing. Kerjasama majikan dan pekerja penting dalam menangani dan megelakkan kes kemalangan yang berlaku di tempat kerja untuk mengurangkan jumlah kematian.

1 ulasan:

  1. Do you realize there's a 12 word phrase you can tell your man... that will trigger deep feelings of love and instinctual attraction to you buried inside his chest?

    Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's impulse to love, worship and care for you with all his heart...

    12 Words That Fuel A Man's Desire Response

    This impulse is so built-in to a man's brain that it will drive him to try harder than ever before to make your relationship the best part of both of your lives.

    As a matter of fact, triggering this dominant impulse is absolutely important to getting the best ever relationship with your man that the second you send your man one of the "Secret Signals"...

    ...You'll immediately find him expose his mind and soul for you in such a way he never expressed before and he'll see you as the only woman in the universe who has ever truly understood him.

    BalasPadam