Selasa, 4 Februari 2020

PENGAJIAN ISLAM


Menurut Kamus Dewan Dan Pustaka edisi keempat mendefinisikan tamadun sebagai keadaan masyarakat manusia yang dicirikan oleh atau didasarkan pada taraf kemajuan kebendaan serta perkembangaan pemikiran (sosial, budaya, politik dan lain-lain) yang tinggi peradaban. Perkataan tamadun dikatakan berasal daripada Bahasa Arab dengan kata dasar ‘da-na’ yang bererti beragama. Manakala daripada kata ‘da-na’ ini pula muncul kata madanna serta tamaddana yang kedua-duanya membawa maksud mengasaskan dan membina kehidupan perbandaran dan kehalusan budi pekerti. Seterusnya dari perkataan tamaddana itulah lahirnya perkataan tamadun.
Walaupun perkataan tamadun yang digunakan pada masa kini merujuk kepada suasana kehidupan yang maju dari segi fizikal dan moralnya, namun oleh kerana ia berasal dari kata dasar da-na yang bererti agama, maka sudah tentu maksud sebenar tamadun itu boleh diertikan dengan satu suasana kehidupan yang maju dari segi ilmu, material, budaya dan kerohanian berteraskan kepada nilai-nilai dan kepercayaan keagamaan yang bersumberkan wahyu al-Quran dan al-Hadith.
Istilah terawal yang digunakan untuk menghuraikan tamadun secara ilmiah telah dipelopori oleh Ibn Khaldun iaitu pengasas ilmu ketamadunan pada abad ke-14. Ibn Khaldun telah menggunakan dua istilah utama iaitu Umran Dan Hadarah. Umran merujuk kepada kawasan tanah atau rumah yang didiami serta segolongan penduduk yang menetap dalam suasana yang subur dan makmur. Manakala Hadarah pula merujuk kepada suatu daerah, kota, Bandar, kampung, atau tanah yang diusahakan.

Pada abad ke-19 iaitu selepas 500 tahun kemudian, barulah ditemui perkataan dalam bahasa inggeris yang sama erti dengan Umran dan Hadarah iaitu civilisation. Perkataan civilization berasal bermaksud Bandar atau kota. Menurut E.B Taylor, yang merupakan seorang ahli antropologi, civilisation merangkumi keseluruhan pencapaian manusia termasuk pengetahuan, kepercayaan, seni, moral, undang-undang, adat dan keupayaan-keupayaan serta tabiat-tabiat lain yang diperolehi oleh manusia sebagai anggota masyarakat.

Tamadun melayu telah mengalami proses perkembangan yang lama dan telah melalui beberapa manifestasi yang berbeza. Penerimaan agama Islam sebagai asas tamadun melayu merupakan perkembangan yang paling penting dan membentuk sebuah tamadun melayu Islam yang berjaya. Nilai yang menjadi asas kepada tamadun melayu adalah berteraskan kepada nilai-nilai agama Islam. Kesemua nilai-nilai ini berkait rapat dengan konsep iman yang terdapat dalam agama Islam seperti saling hormat menghormati antara satu sama lain, bertimbang rasa, sopan santun, dan budi pekerti. Nilai-nilai ini dapat kita lihat menerusi karya-karya filem arahan Tan Sri P.Ramlee antara menerusi filem Pendekar bujang lapok.

Tan Sri P. Ramlee merupakan seorang karyawan yang unik dimana beliau dapat melihat filem sebagai satu medium seni yang amat berkesan untuk menyampaikan sesuatu yang bermanfaat kepada bangsa dan agama. P. Ramlee membuat pelbagai kritikan, sindiran dan teguran yang berkaitan dengan aspek moral dan spiritual yang dibuat dengan cara dan gaya yang lembut dan amat tersirat yang sesuai dengan tuntutan agama dan budaya. P. Ramlee mengajak audiens agar tidak melupakan peradaban dan akhlak murni yang terdapat didalam budaya melayu walaupun sudah maju dari segi material.


  CIRI-CIRI TAMADUN DALAM BABAK FILEM PENDEKAR BUJANG LAPOK BERSERTA CONTOH

Tamadun melayu sebelum kedatangan Islam menerima lebih banyak pengaruh yang berasaskan kepada kepercayaan unsur ajaran hinduisme, animisme, buddhisme, dinammisme, hyang, premis dan lain-lain. Namun setelah perkembangan tamadun Islam sedunia, Tanah Melayu tidak terkecuali menerima ajaran sunnah yang telah dibawa oleh nabi Muhammad S.A.W.
Antara ciri-ciri tamadun adalah seperti yang berikut:

a)      Bahasa Dan Sistem Tulisan
Bahasa dan tulisan menjadi alat untuk berkomunikasi, untuk merakam dan menyampaikan warisan mereka kepada golongan yang akan datang sebagai khazanah tamadun mereka. Perkembangan ekonomi dan perdagangan berkait rapat dengan perkembangan sistem tulisan dan bahasa. Kemajuan dalam sistem tulisan dan bahasa memudahkan dan menggalakkan lagi perniagaan dan interaksi antara masyarakat Negara yang belainan. Tulian yang terawal merupakan tulisan lukisan (piktograf), terutamanya di tamadun sumeria dan mesir. Seterusnya, Hieroglif (Tamadun Purba), Cuneiform (Tamadum Mesopotamia), Ideogram (Tamadun Hwang Ho)

Penggunaan bahasa dan sistem tulisan menerusi filem pendekar bujang lapok dapat kita lihat melalui papan tanda yang diguna pakai ketika itu antaranya papan tanda “Penambang Sampan Sungai Kemunting” pada minit 02:50, papan tanda “Jalan Kg. Pinang Sebatang” pada minit 21:49, papan tanda “Sekolah Umum Buta Huruf” pada minit 22:30. Penggunaan bahasa dan sistem tulisan juga dapat dilihat ketika Aini (pembantu rumah Pendekar Mustar) membaca surat yang dikirim oleh tunangnya dan ketika membaca surat untuk pendekar bujang lapok yang dikirim oleh Ros (anak Pendekar Mustar).

b)      Urbanisasi / Pembentukan Bandar
Terdapat penempatan khas bagi sesuatu masyarakat manusia sehingga mereka dapat mewujudkan sebuah Negara, kota, Bandar, dan lain-lain. Negara kota ini akan menjadi tumpuan kegiatan ekonomi manusia, pusat perdagangan bagi penempatan-penempatan yang ada disekitarnya. Contoh Negara kota yang terdapat pada zaman tersebut ialah Negara kota Ur, Urech dan Kish di lembah Tigris-Eupharates di Sumeria dan Mohenjo Daro dan Harappa di lembah Indus India.

c)      Stratifikasi sosial
Perkembangan kota, Bandar dan lain-lain akan melahirkan satu masyarakat yang mempu yai organisasi social yang tersusun. Setiap individu menjadi anggota dalam satu lapisan masyarakat yang tersusun dan memain peranan terentu mengikut kedudukannya dalam lapisan masyarakat. Raja mempunyai kedudukan yang paling tinggi diikuti golongan pendeta dan bangsawan. Golongan pemerintah ini diikuti oleh golongan yang diperintah seperti rakyat bebas, petani dan golongan artisan. Golongan yang mempunyai kedudukan yang paling rendah ialah hamba abdi.

Rupa dan kostum protagonis dan antagonis dalam filem pendekar bujang lapok jelas menggambarkan perwatakan serta kedudukan dalam masyarakat. Pak Mustar dan tiga pemuda memakai baju yang menjadi petanda bahawa mereka adalah dari kaum Melayu dan juga mereka terdiri dari kelas pekerja. Pemilik feri memakai baju dan topi putih serta memegang tongkat yang menunjukkan statusnya sebagai orang kaya dan ada mempunyai kedudukan dalam masyarakat. Ia juga menampakkan sifat kapitalis dan ke Baratan iaitu merujuk kepada penjajah British.

d)     Agama Dan Kepercayaan
Setiap masyarakat hidup dalam suatu sistem kepercayaan yang unik dan berbeza-beza. Sistem kepercayaan ini disebut agama. Sebagai contoh, tamadun terdahulu mempercayai kepercayaan animisme iaitu unsur alam yang dikawal oleh semangat. Semangat boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan contohnya memuja bukit bukau, laut dan sebagainya. Masyarakat tamadun awal juga mempercayai politeisme iaitu mempercayai wujudnya banyak tuhan. Mereka mempercayai tuhan bulan, tuhan matahari, tuhan ibu, tuhan sungai dan sebagainya.

Agama dan kepercayaan yang terdapat didalam filem Pendekar bujang lapok adalah Agama Islam, ini dapat dilihat ketika Pendekar Mustar memerintahkan 3 pendekar bujang lapok belajar di Sekolah Umum Buta Huruf bergurukan Cikgu Rosnah, ini dapat dikuatkan lagi dengan bukti ketika Ramlee (P. Ramlee) bertapa di tanah perkuburan jelas kelihatan batu nisan yang menjadi tanda setiap kubur yang ada.

NILAI-NILAI KEMANUSIAN YANG TERDAPAT DALAM FILEM PENDEKAR BUJANG LAPOK DAN PERBANDINGAN DENGAN NILAI-NILAI KEMANUSIAN MASA KINI

Nilai-nilai kemanusian atau nilai-nilai murni dapat didefinisikan sebagai perlakuan yang baik, peradaban dan tatasusila individu manusia dalam menjaga hubungannya sesama manusia, alam dan tuhan manakala menurut Wan Mohd. Zahid (1988) pula, nilai kemanusian boleh ditakrifkan sebagai tanggapan berkenaan perkara-perkara yang dihajati dan pada masa yang sama juga menjadi kriteria atau ukuran. Nilai-nilai murni sesuatu masyarakat biasanya diasaskan kepada agama. Memang menjadi tujuan semua agama, untuk membentuk kehidupan penganutnya untuk menjadi baik dan berakhlak mulia.
Manusia merupakan makhluk yang tertinggi di antara makhluk ciptaan Tuhan sehingga nilai - nilai kemanusiaan tersebut mencerminkan kedudukan manusia sebagai makhluk tertinggi di antara makluk - makhluk lain. Dalam mengharungi era ledakan sains dan teknologi, amalan nilai murni dalam kalangan masyarakat semakin lenyap dalam sanubari golongan dewasa dan remaja. Berita tentang remaja bertindak liar di luar batas-batas kehidupan dengan terlibat dalam aktiviti-aktiviti jenayah seperti gengsterisme, vandalisme dan pornografi sering terpampang di dada akhbar dan kaca televisyen. Hal ini jelas menunjukkan betapa kroniknya masalah kelunturan amalan nilai murni dalam kalangan masyarakat. 
Menerusi filem Pendekar bujang lapok karya Tan Sri P. Ramlee banyak nilai-nilai kemanusian diterapkan untuk menyampaikan saranan dan kiasan secara halus kepada orang melayu secara khususnya dalam menghadapi pelbagai cabaran di zaman moden. Antara nilai-nilai kemanusiaan yang terdapat dalam filem Pendekar Bujang Lapok ialah:

1.      Sikap Berbudi Bahasa
Budi bahasa merujuk kepada tutur kata, kelakuan, sopan santun dan tatatertib, akal kebijaksanaan dan perbuatan kebajikan tercantum dalam kata-kata mulia, dengan kata lain, setiap gerak laku, tutur kata, tata hidup, pemikiran dan perasaan baik terhadap orang lain. Sepanjang filem yang berdurasi 01:44 minit antara babak yang menonjolkan nilai budi bahasa ialah ketika Ajis, Ramlee dan Sudin bertemu dengan orang yang lebih tua iaitu Pendekar Mustar untuk meminta beliau mengajar ilmu persilatan. Nilai budi bahasa juga diselitkan menerusi lagu “Maafkan Kami” penggunaan bahasa yang lemah lembut adalah bersesuaian untuk meminta maaf daripada seseorang.

Nilai budi bahasa pada hari ini kian terhakis dek perubahan zaman. Para remaja zaman kini lebih terikut dengan budaya kebaratan, kemunculan pelbagai gaya bahasa baharu seperti Hipster, Ravers, Punk, Hip-Hop dan sebagainya banyak menghakis budi bahasa terutamanya ketika bercakap dengan orang yang lebih tua.

2.      Semangat Setia Kawan
Semangat setia kawan ini boleh ditafsirkan sebagai perasaan bersatu, sependapat dan berkepentingan bersama. Semangat setia kawan secara umumnya adalah rasa ditunjukkan dalam bentuk toleransi kepada orang lain, serta bersedia mengulurkan tangan apabila diperlukan.

Semangat setia kawan dalam filem Pendekar bujang lapok ini secara terang-terangan telah diterapkan, mereka bertiga (Ramlee, Aziz dan Sudin) selalu sentiasa bersama ketika senang mahupun susah dan mereka sanggup menghulurkan bantuan kepada Pendekar Mustar untuk menentang penjahat yang telah diculik anaknya. Nilai setia kawan pada hari ini tidak dinafi masih lagi wujud dikalangan para remaja tetapi ianya lebih menjurus ke arah yang negatif. Sering kali kita lihat atau baca di media massa semangat setia kawan digunakan untuk melakukan pekara yang tidak bermoral seperti melakukan jenayah, terlibat dengan kongsi gelap dan sebagainya.

3.      Kerjasama / Muafakat
Menurut Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka edisi keempat kerjasama boleh didefinisikan sebagai bersama-sama atau saling membantu (antara dua atau beberapa pihak), gotong royong (antara semua pihak yang telibat amat perlu untuk menjayakan sesuatu projek), sumbangan pelbagai rupa (bersifat bantuan tenaga, sokongan, persefahaman dan lain-lain) dari satu pihak kepada pihak yang lain untuk faedah bersama.

Semangat kerjasama atau muafakat telah ditekankan menerusi filem Pendekar Bujang Lapok pada minit ke 53:30 dimana Pendekar Mustar bersama dengan Ajis, Ramlee dan Sudin bersama-sama bergotong-royong membersihkan halaman rumah. Semangat kerjasama atau muafakat masa kini pula makin terhakis saban hari. Semangat kerjasama dan muafakat ini hanya dapat kita lihat di kampung semasa kenduri atau majlis-majlis perkahwinan manakala di bandar pula semangat kerjasama ini kurang diamalkan lagi mungkin disebabkan faktor kesibukan bekerja atau masa.

4.      Hormat-menghormati
Sikap hormat-menghormati adalah salah satu sifat mahmudah atau sifat terpuji dalam Islam. Antara contoh-contoh sifat saling hormat-menghormati itu ialah memberi layanan mesra dan sopan, saling bekerjasama, saling menghargai antara satu sama lain dan menghargai budi serta jasa orang lain. Selain itu, dalam pergaulan seharian, kita juga dituntut untuk berakhlak mulia seperti baik dalam bertutur kata, perilaku bahkan ia menjadi syarat kesempurnaan Iman seorang mukmin.

Akhir-akhir ini, sifat saling hormat-menghormati ini telah mula terhakis sedikit demi sedikit daripada amalan umat Islam. Apabila hormat-menghormati ini sudah tiada, ia bukan sahaja akan menyebabkan kerosakan pada hubungan sesama manusia malah ia akan menyebabkan imej Islam itu akan dipandang negatif oleh pelbagai pihak.

      SUMBANGAN TAMADUN ISLAM ZAMAN TERSEBUT BERSERTA CONTOH DARI FILEM

Sebelum kedatangan Islam, agama dan budaya Hindu Buddha sudah bertapak kukuh dalam setiap aspek kehidupan masyarakat Alam Melayu hingga berabad-abad lamanya. Agama dan budaya ini begitu kuat dan sangat jelas mempengaruhi sistem politik, sosial, ekonomi dan pemikiran masyarakat Alam Melayu.
Kedatangan Islam telah membawa banyak perubahan dan kesan kepada corak pemikiran dan sosio budaya masyarakat Melayu. Agama Islam membawa ajaran dan tamadun yang lebih tinggi dan lengkap, lebih rasional dan logik serta lebih mudah diterima oleh masyarakat Melayu. Berpandukan kepada konsep rasionalisme inilah, masyarakat di Alam Melayu dengan sendiri menolak kepercayaan tahlul Hindu dan fahaman Animisme. Akhirnya Tamadun Islam sedikit demi sedikit telah berjaya melunturkan kegemilangan tamadun Hindu sebelumnya di Alam Melayu.

Antara sumbangan tamadun Islam zaman tersebut ialah:

1.      Kesedaran Tentang Kepentingan Ilmu Pengetahuan
Kedatangan Islam telah berjaya memberi kesedaran kepada masyarakat ke arah bersifat ilmiah dan saintifik serta dapat meninggalkan era sebelumnya yang mengutamakan sesuatu yang bersifat tahyul dan khayalan untuk menuju ke sesuatu yang berbentuk   realistik.

Filem Pendekar bujang lapok menekankan kesedaran tentang ilmu pengetahuan. Ini dapat dilihat semasa Ajis, Ramlee dan Sudin menuju ke Kampung Pinang Sebatang untuk memcari Pendekar Mustar bagi menuntut ilmu persilatan. Kesedaran tentang ilmu pengetahuan filem ini juga dikuatkan lagi dengan bukti ketika Pendekar Mustar mengarahkan Ajis, Ramlee dan Sudin masuk ke Sekolah Umum Buta Huruf apabila mengetahui mereka semua tidak tahu menulis dan membaca.

2.      Perkembangan Bahasa Dan Penulisan
Kedatangan Islam ke Alam Melayu juga telah berjaya memartabatkan bahasa Melayu   dengan cara membentuk para penggunanya menuturkan perkara - perkara yang   bersifat ilmiah, membicarakan persoalan metafizik, falsafah dan saintifik. Isu- isu sebegini sukar didapati sebelum kedatangan Islam.

Kedatangan  Islam  di  rantau  ini  telah  memperkenalkan tulisan  jawi  dalam  bahasa  Melayu,  tulisan  ini  mempunyai hubungan yang  rapat  dengan  tulisan  atau  huruf  Arab  sebagai  bahasa  al-Qur’an dan huruf Parsi. Seiring dengan kemunculan bahasa Melayu bertulisan jawi tersebut maka bermulalah perkembangan sastera tulisan, sedangkan sebelumnya cuma terdapat sasteralisan sahaja. Dengan itu, fungsi penulisan dan kesusasteraan telah bertukar daripada konsep berhibur semata-mata kepada pendidikan keilmuan.

3.      Pembaharuan Dalam Aspek Sosial
Antara ciri - ciri sosial yang dibawa oleh tamadun Islam ialah persamaan taraf dan persaudaraan Islam antara semua anggota masyarakatnya, sehingga tergugat  kedudukan  sistem kasta  dan  perhambaan  serta  perbezaan  taraf  di  kalangan  mereka. Dengan terhapusnya sistem kasta, Islam telah menggantikannya dengan memperkenalkan sistem atau konsep persamaan taraf dan persaudaraan Islam, malah berjaya mewujudkan perpaduan, kemesraan dan semangat bantu membantu antara satu sama lain.

5.      Penghapusan Sistem Kasta
Islam telah memperkenalkan konsep sama rata atau unsuredemokrasi sebagai penghapusan sistem kasta Hindu yang telah membahagikan penduduk alam melayu kepada beberapa susun lapis seperti di India. Islam juga telah membentuk perpaduan di kalangan penduduk alam melayu melalui konsep Ummah atau masyarakat Islam. Proses perpaduan dicapai melalui perlakuan ibadat termasuk mengerjakan Haji.

    IKTIBAR DARI FILEM DAN KAITAN DENGAN SUASANA MASA KINI

1.      Kita Hendaklah Sentiasa Bersyukur Diatas Setiap Nikmat Pemberiannya
Taukeh feri sebagai pemilik feri seharusnya syukur di atas kekayaan yang diberikan Tuhan. Sebaliknya dia angkuh dengan kekayaan dan menunjukkan sifat buruknya dengan menyuruh pekerja-pekerja membelasah Pendekar Mustar, dan kemudian menculik Ros untuk dijadikan mangsa nafsunya. Sifat buruk taukeh feri itu tercermin pada perangai pekerja- pekerjanya yang menunjukkan sifat yang agresif.

2.      Sikap Diskriminasi Perlu Dibendung
Diskriminasi merujuk kepada pelayanan yang tidak adil terhadap individu tertentu, di mana layanan ini dibuat berdasarkan kumpulan yang diwakili oleh individu berkenaan. Diskriminasi merupakan suatu amalan yang biasa dijumpai dalam masyarakat manusia. Ia berpunca daripada kecenderungan manusia untuk membeza-bezakan manusia. Dalam Filem pendekar bujang lapok sekuen bermula di jeti, ketika orang ramai yang menunggu untuk menaiki sampan. Walaupun mereka sudah lama menunggu, pekerja-pekerja feri tidak menghiraukan rungutan mereka malah mendahulukan gadis-gadis cantik yang baru saja tiba.

Zaman masa kini diskriminasi dapat kita lihat apabila rakyat Malaysia sendiri dinafikan hak untuk bekerja kerana para majikan di Malaysia lebih gemar mengajikan pekerja warga asing disebabkan faktor upah yang murah.

3.      Kita Perlu Sentiasa Beristiqamah Dalam Setiap Urusan 
Istiqamah boleh dimaksudkan sebagai berdiri teguh ataupun tetap pendirian sepanjang masa atas dasar kebenaran dan petunjuk tanpa ragu-ragu. Istiqamah bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan oleh seseorang itu, tetapi tidak mustahil untuk dilakukan sekiranya keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah cukup teguh. Untuk mempertahankan sesuatu, kita haruslah mempunyai kekuatan untuk mempertahankannya, apatah lagi sekiranya sesuatu yang kita ingin pertahankan itu perkara yang diluar dari kebiasaan ataupun sesuatu itu kelihatan asing bagi orang ramai. Tidak ramai yang mampu untuk melaksanakan istiqamah ini dalam kehidupan seharian.

Sebagai contoh, ramai orang yang suruh bersabar tetapi tidak ramai mampu bersabar. Di masa kini ramai orang yang ingin menjadi orang yang penting disisi masyarakat, namun tidak ramai yang ingin menjadi orang yang baik disisi masyarakat. Disinilah perlunya istiqamah dalam diri kita, iaitu patuh dan tunduk dengan segala arahan dan larangan Allah S.W.T. Sebagai hambanya, dalam setiap urusan kita, haruslah kita cari terlebih dahulu keredhaanya, bukannya keredhaan sesama makhluk.

4.      Menuntut Ilmu Tanpa Mengenal Putus Asa
Semua manusia menyedari akan kepentingan ilmu tetapi tidak semua yang mampu bertahan dalam berjihad menuntut ilmu. Bak kata pepatah Arab, "Tuntutlah ilmu dari dalam buaian hingga ke liang lahad". Dalam Islam sendiri menekankan menuntut ilmu, hadis Rasulullah SAW yang bermaksud “Sesiapa yang menempuh satu jalan kerana mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga”. (riwayat Muslim).

Ajis, Ramlee dan Sudin menempuh pelbagai cabaran ketika menuntut ilmu dengan Pendekar Mustar antaranya mereka bertiga perlu menempuh perjalanan yang jauh dan perlu bertapa di tanah perkuburan, perigi tinggalan dan rumah usang. Walaupun menghadapi pelbagai ujian ketika bertapa mereka masih belum berputus asa dan akhirnya meraka bertiga sebagai berjaya bergelar Pendekar Bujang Lapok. Begitu juga zaman kini, acap kali kita terdengar atau terbaca di dada-dada akhbar yang warga emas mampu megengam segulung ijazah walaupun usia mereka telah lanjut namun berjaya membuktikan bahawa faktor usia bukan penghalang untuk bejaya.

5.      Menjauhkan Amalan Nepotisme Dan Kronisme dalam masyarakat
Amalan kronisme dan nepotisme akan menafikan hak orang biasa yang berkelayakan untuk memperoleh pendapatan dan kuasa. Menurut Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kronisme boleh didefinisikan sebagai amalan yang mengutamakan atau mementingkan teman rapat atau kawan-kawan rapat dalam pelantikan sesuatu jawatan, pemberian sesuatu projek dan sebagainya manakala nepotisme pula bermaksud melebihkan saudara-mara serta rakan-rakan yang ada hubungan dan bukannya penilaian objektif bagi keupayaan, meritokrasi atau kesesuaian terhadap sesuatu jawatan. Contohnya, tawaran jawatan kosong kepada saudara-mara, walaupun masih ada lagi orang lain yang lebih layak serta sanggup melaksanakan tugas sedemikian.

 KESIMPULAN

Tamadun merupakan keadaan masyarakat manusia yang dicirikan oleh atau didasarkan pada taraf kemajuan kebendaan serta perkembangaan pemikiran (sosial, budaya, politik dan lain-lain) yang tinggi peradaban. Tamadun juga membawa maksud mengasaskan dan membina kehidupan perbandaran dan kehalusan budi pekerti. Istilah tamadun yang digunakan pada masa kini pula merujuk kepada suasana kehidupan yang maju dari segi fizikal dan moralnya.
Terdapat beberapa ciri-ciri tamadun antaranya ialah sistem bahasa dan sistem tulisan, urbanisasi atau pembentukan bandar, stratifikasi sosial, agama dan kepercayaan. Bahasa dan tulisan adalah alat untuk berkomunikasi, untuk merakam dan menyampaikan warisan mereka kepada golongan yang akan datang sebagai khazanah tamadun mereka. Stratifikasi sosisal pula adalah peranan Setiap individu yang menjadi anggota dalam satu lapisan masyarakat yang tersusun dan memain peranan terentu mengikut kedudukannya dalam lapisan masyarakat.
Nilai kemanusian atau nilai murni ditakrifkan sebagai tanggapan berkenaan perkara-perkara yang dihajati dan pada masa yang sama juga menjadi kriteria atau ukuran. Nilai-nilai murni sesuatu masyarakat biasanya diasaskan kepada agama. Antara nilai-nilai kemanusiaan ialah seperti Berbudi Bahasa, Semangat Setia Kawan, Kerjasama, Hormat-menghormati dan sebagainya.
Kedatangan Islam membawa banyak perubahan dan kesan kepada corak pemikiran dan sosio budaya masyarakat Melayu. Agama Islam telah membawa ajaran dan tamadun yang lebih tinggi dan lengkap, lebih rasional dan logik serta lebih mudah diterima oleh masyarakat Melayu. Antara sumbangan tamadun Islam zaman ialah kesedaran tentang kepentingan ilmu pengetahuan, perkembangan bahasa dan penulisan, pembaharuan dalam aspek sosial, dan penghapusan sistem kasta.

1 ulasan:

  1. Do you realize there's a 12 word phrase you can tell your crush... that will trigger deep feelings of love and impulsive attractiveness for you buried within his chest?

    That's because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, idolize and guard you with his entire heart...

    12 Words Will Fuel A Man's Desire Instinct

    This impulse is so hardwired into a man's mind that it will make him try better than before to build your relationship stronger.

    As a matter of fact, triggering this dominant impulse is so important to achieving the best possible relationship with your man that the instance you send your man one of the "Secret Signals"...

    ...You will instantly find him expose his mind and heart to you in such a way he never expressed before and he will distinguish you as the only woman in the galaxy who has ever truly fascinated him.

    BalasPadam